onsdag den 10. februar 2016

Hellenistisk tid 323-31 f.kr.

Kendetræk fra perioden
·         Realisme i skulpturer – karikatur er endda muligt
·         Individualisme
·         Interesse i psykologiske portrætter
·         Ekstravagante figurer i bevægelse og voldstemaer
·         Skulpturens menneskefremstilling et individuelt og følelsesladet udtryk fortsætter fra senklassisk tid
·         Skulpturerne eksperimenterer med dynamik og bevægelse i langt højere grad end tidligere
·         Naturalistiske perfekte menneskekroppe og deres evne til teknisk at udtrykke bevægelsernes indflydelses på de afbildede kroppe
·         Mulighed for fremstilling af skulpturgrupper
·         Det voldsomme udtryk i form af fx svulmende muskler, dybe folder i klædedragten eller forvredne ansigtstræk
·         Den idealiserede krop og den ophøjede ro fra senklassisk tid er forvandlet til enten overdrevet muskuløsitet eller en yderst menneskelig realisme, ofte forenet med ansigter, der udtrykker stærke følelser i form af glæde, smerte eller afmagt

Laókoon-gruppen
Stikord til analyse af skulpturen:
-  1,84 m høj
-  Fra ca. 100 år f.Kr.
-  Romersk kopi af græsk original eller romersk original
-  Lavet af Mormor
-  Står på Vatikanmusseerne i Vatikanstaten
-  Den forestiller den trojanske spåpræst, Laókoon og hans to sønner, der bliver angrebet af to slanger fra havet, fordi Laókoon advarer trojanerne mod den trojanske hest og dermed modarbejder guderne 

Hvorfor skulpturen er hellenistisk:
-  Det individuelle og følelsesladet udtryk
-  Dynamik og bevægelse
-  Store muskler
-  Naturalistiske perfekte menneskekroppe
-  Hele skulptursamlinger/skulpturgruppe
-  Voldsomme udtryk i form af fx svulmende muskler, dybe folder eller forvredne ansigtstræk
-  Ansigtet udtrykker stærke følelser i form smerte eller afmagt
-  For at vise menneskelige følelser blev øjnene skåret dybere, munden er åben og ansigtet forvredet og deres hår er i uorden
-  Voldstema
-  Der er sammenspil og kommunikation i de forskellige dele i skulpturgruppen
-  Deres bevægelser er dynamiske og forplanter sig i hele kroppen
-  Slangen er med til at forbinde skulpturgruppen, således at det bliver til en helhed
-  Derudover fortæller denne skulptur en historie, om den trojanske spåpræsten Laókoon og hans to sønner. Hvilket også er et typisk træk.

Nike fra Samothrake
-  2,45 m høj
-  Ca. 200 fvt.
-  Marmor
-  Udstillet på Louvre i Paris
-  Nike er sejers gudinden, og det menes at hun i sin tid har haft hænderne overhovedet, og har været dækket i bladguld.

Analyse af skulpturen:
-  Våddraperi eller ’wet look’ – dette ses blandt andet ved navnlen på skulpturen, da man tydeligt kan se, at klædet klæber sig til hendes krop
-  Individualisme
-  Dybe folder er hendes klæder, hvilket skaber spil mellem lys og skygge
-  Man kan tydeligt se at vinden kommer forfra og hun går imod den.
-  Er i tydelig bevægelse idet det ligner at hun går fremad


Galler som dræber sig selv og sin hustru
Efter at galleren har dræbt sin kone begår han selvmord. Galleren, der dræber sin hustru er 2,11 meter høj og det er en romersk kopi af original fra ca. 230-220 f.kr. Skulpturen er af marmor og befinder sig i Palazzo Altemps i Rom.


Analyse af skulptur:
-  Denne skulptur består i virkeligheden af to skulpturer, vi har både galleren og hans kone
-  Der er individualisme i skulpturen, da det er to bestemte personer, som fremstilles
-  Der er et voldstema i skulpturen, da galleren dræber sin hustru samt begår selvmord
-  Der er dynamik og bevægelse i skulpturen – man kan se at der er en bevægelse i gang, da galleren dræber sin hustru
-  Vi ser også det voldsomme udtryk i form af svulmende muskler hos galleren og dybe folder er tøjet hos hans hustru
-  Skulpturen rummer flere kontraster – hans bevægelse over for hendes livløshed samt hendes bløde krop og over for hans meget muskuløse krop, som tilfører dramatik og dynamik
-  Der er stærke følelser i spil både smerte og afmagt



Ingen kommentarer:

Send en kommentar