Senklassisk tid 400-323 f.kr.
Den Senklassiske tid begynder nogenlunde efter en
Peloponnesiske krig. I denne krig er det Sparta og Athen som kæmper hvor at det
er Sparta som løber med sejren.
Kendetræk fra perioden
·
Stilistikken er en naturlig fortsættelse af det 5.
årh. f.kr.: kompositions mønstre, kontrapoststillinger, metoder til at
fremstille hår, muskulatur m.m.
·
Nøgenhed kan fremtræde her
·
Individualisme
·
Personlige karaktertræk
·
Følelsesmæssige tilstande
·
Ikke længere neutral og evigt unge personer bliver
fremstillet som tidligere
Afrodite fra Knidosca. 350 f.kr.
- Af
Praxiteles
- 2,04 m høj
- Ca. 350
fvt.
- Romersk
kopi (sammensat af to) af græsk bonzestatue
- Marmor
- Vatikanmuseet
i Vatikanet
Analyse af skulptur:
- Hun står i
kontrapost, da skulder- og hoftelinje på et tidspunkt møder hinanden
- Der ses
dybe folder i stoffet, da kunstner vil vise detaljer og evner
- Munden er
mindre end øjnene og hun har en ubrudt profil fra øjenbryn til næse
- Derudover
er skulpturen nøgen, hvilket afviger fra tidligere skulpturer i tidligere perioder. Dog står hun ikke hel nøgen da statuen skal forestille at være i bevægelse,
idet at hun vil skjule sin nøgenhed ved at have hånden for skridtet og er i
gang med at tage et klæde foran sig.
Eirene og Ploutos
- Freden og
velstanden (Eirene og Ploutos)
- Personifikationer
af begreber –også kunstneren var intellektuel
- Allegori
- Romersk
marmorkopi af græsk bronzeoriginal af Kephisodotos ca. 370
- Ca201 cm
Analyse af skulptur:
- I statuen
er der en forbindelse mellem kvinden og barnet
- Stoffet
falder naturligt, og de dybe folder viser kunstnerens evner
- Der er
ikke det samme wet look som i den højklassiske tid, idet at man ikke kan se så mange af hendes former.
- Der er stilstand i beklædning, da der ikke er vind fra alle
sider
- Man må gå ud fra, at der er kontrapost, da vægten er på
venstre ben og skulderlinjen er skæv
- Hun er rolig, men har et følelsesmæssigt udtryk i ansigtet
- Munden er mindre end øjnene og derudover er der en ubrudt
profil.
Apollon Belvedere
- 2,24 m høj
- Romersk
kopi af bronzestatue, som sandsynligvis af Leocháres fra ca. 350-325 f.kr.
- Lavet i marmor
- Udstillet på
Vatikanmuseerne i Vatikanstaten
Analyse af skulpturen:
- Hans krop
er mere slank og drenget sammenlignet med de mere muskuløse højklassiske
skulpturer
- Der er
skåret dybt i tøjet, hvilket giver større spil mellem lys og skygge
- Folderne i
klædet viser detaljeret håndværk som passer til den senklassiske tid
- Håret er
skåret dybt og har mange detaljer
- Munden er
forholdsvis lille i forhold til de lidt større øjne
- Der er en
ubrudt profil fra øjenbryn til næse
- Desuden er
der kontrapost, da der er en skæv hoftelinje og skulderlinje, som på et
tidspunkt vil møde hinanden.
- Derudover
kan man se at statuen viser guden Apollon, da han har guden Apollons
attributter som er bue og pile. Og guden Apollon bliver vist ung uden skæg, og
her uden så markeret muskulatur.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar