søndag den 7. februar 2016

Senklassisk tid 400-323 f.kr.

Den Senklassiske tid begynder nogenlunde efter en Peloponnesiske krig. I denne krig er det Sparta og Athen som kæmper hvor at det er Sparta som løber med sejren. 

Kendetræk fra perioden
·         Stilistikken er en naturlig fortsættelse af det 5. årh. f.kr.: kompositions mønstre, kontrapoststillinger, metoder til at fremstille hår, muskulatur m.m.
·         Nøgenhed kan fremtræde her
·         Individualisme
·         Personlige karaktertræk
·         Følelsesmæssige tilstande
·         Ikke længere neutral og evigt unge personer bliver fremstillet som tidligere

Afrodite fra Knidosca. 350 f.kr.
-  Af Praxiteles
-  2,04 m høj
-  Ca. 350 fvt.
-  Romersk kopi (sammensat af to) af græsk bonzestatue
-  Marmor
-  Vatikanmuseet i Vatikanet

Analyse af skulptur:
-  Hun står i kontrapost, da skulder- og hoftelinje på et tidspunkt møder hinanden
-  Der ses dybe folder i stoffet, da kunstner vil vise detaljer og evner
-  Munden er mindre end øjnene og hun har en ubrudt profil fra øjenbryn til næse
-  Derudover er skulpturen nøgen, hvilket afviger fra tidligere skulpturer i tidligere perioder.     Dog står hun ikke hel nøgen da statuen skal forestille at være i bevægelse, idet at hun vil         skjule sin nøgenhed ved at have hånden for skridtet og er i gang med at tage et klæde               foran sig. 


 

Eirene og Ploutos
-  Freden og velstanden (Eirene og Ploutos)
-  Personifikationer af begreber –også kunstneren var intellektuel
-  Allegori
-  Romersk marmorkopi af græsk bronzeoriginal af Kephisodotos ca. 370
-  Ca201 cm

Analyse af skulptur:
-  I statuen er der en forbindelse mellem kvinden og barnet
-  Stoffet falder naturligt, og de dybe folder viser kunstnerens evner
-  Der er ikke det samme wet look som i den højklassiske tid, idet at man ikke kan se så   mange af hendes former.
-  Der er stilstand i beklædning, da der ikke er vind fra alle sider
-  Man må gå ud fra, at der er kontrapost, da vægten er på venstre ben og skulderlinjen er skæv
-  Hun er rolig, men har et følelsesmæssigt udtryk i ansigtet
-  Munden er mindre end øjnene og derudover er der en ubrudt profil.

 






Apollon Belvedere
-  2,24 m høj
-  Romersk kopi af bronzestatue, som sandsynligvis af Leocháres fra ca. 350-325 f.kr.
-  Lavet i marmor
-  Udstillet på Vatikanmuseerne i Vatikanstaten

Analyse af skulpturen:
-  Hans krop er mere slank og drenget sammenlignet med de mere muskuløse højklassiske skulpturer
-  Der er skåret dybt i tøjet, hvilket giver større spil mellem lys og skygge
-  Folderne i klædet viser detaljeret håndværk som passer til den senklassiske tid
-  Håret er skåret dybt og har mange detaljer
-  Munden er forholdsvis lille i forhold til de lidt større øjne
-  Der er en ubrudt profil fra øjenbryn til næse
-  Desuden er der kontrapost, da der er en skæv hoftelinje og skulderlinje, som på et tidspunkt vil møde hinanden.
-  Derudover kan man se at statuen viser guden Apollon, da han har guden Apollons attributter som er bue og pile. Og guden Apollon bliver vist ung uden skæg, og her uden så markeret muskulatur.

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar